Marketing zapachowy

Rezultatem są szczęśliwsi Klienci, którzy na długo zapamiętają Twoją markę.

Dlaczego zapach?

W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym, tworzenie niezapomnianych doświadczeń i emocjonalnych więzi z konsumentami, ma kluczowe znaczenie dla pozyskania wydatków kosnumenckich i długoterminowej lojalności wobec marki. Zapach jest najpotężniejszy i niesie największy ładunek emocjonalny pośród wszystkich zmysłów, jakimi obdarzona jest istota ludzka. Opierając się na tej wiedzy i wykorzystując aroma marketing, możemy stworzyć trwałą relację z kosumentem, zapadając w jego pamięci na dłużej. Zapach może przyciągać nowych klientów, zwiększyć sprzedaż, poprawić ogólny wizerunek firmy i rozpoznawalność marki.

Marketing zapachowy;Rodzaje marketingu zapachowego

Marketing zapachowy to coś więcej niż rozpylanie przyjemnego zapachu. To sztuka, która buduje tożsamość marki, komunikuje, dociera do grupy docelowej poprzez zapach, który wzmacnia te wartości. Zapach ma wpływ na zachowania i wywołuje wspomnienia niemal natychmiastowo. Kiedy zapach połączymy z innymi składnikami strategii marketingowej, stworzymy długotrwającą więź z klientami

Marketing zapachowy

Węch / Pamięć

Marketing zapachowy

Uważa się, że zmysł węchu wpływa na 75% naszych codziennych emocji. Ścisły związek pomiędzy gruczołem węchowym, który rejestruje zapach, a układem limbicznym, który rządzi emocjami i wspomnieniami to czynniki, decydujące o potędze zmysłu jakim jest węch. Receptory zapachowe w nosie łączą się bezpośrednio z częścią mózgu odpowiedzialną za pamięć i emocje. Dlatego zapach ma zdolność przenoszenia do określonego czasu i miejsca, łącząc się z konkretnym wspomnieniem lub uczuciem. Ludzie są w stanie rozpoznać około 10 000 różnych zapachów. Co bardziej niezwykłe, ludzki umysł zapamiętuje wspomnienia związane z zapachem z dokładnością 65% po roku czasu. Podczas gdy wspomnienia związane ze zmysłem wzroku tylko z dokładnością 50% po 3 miesiącach. (Sense of Smell Institute).

75% emocji, które generujemy w ciągu dnia wywołane są przez zmysł węchu. Tuż obok wzroku, to najważniejszy zmysł jaki posiadamy
Martin Lindstrom "Brand Sens- marka pięciu zmysłów", czyli jak budować markę w oparciu o: dotyk smak, obraz, dźwięk, zapach.

Efekty

Wynikiem są szczęśliwsi klienci, którzy pamiętają Twoją markę i pozostają dłużej. Badania naukowe i branżowe pokazują, że wprowadzenie zapachu ma ogromny wpływ na to, jak konsumenci postrzegają markę. Odpowiednie rozwiązanie zapachowe może poprawić wrażenia w sklepie, tworząc komfortowe i pozytywne środowisko. To z kolei, może subtelnie skłonić konsumentów do spędzania większej ilości czasu w sklepach i zwiększyć wydatki konsumentów. Rozpylenie odpowiedniego aromatu może wzmocnić tożsamość Twojej marki, stworzyć idealną atmosferę dla Twoich klientów, pracowników i gości oraz odróżnić Twoją firmę od konkurencji. Firma konsultingowa przedstawiła amerykańską markę obuwniczą New Balance chińskim kupującym poprzez doświadczenie  zapachu w sklepie. Wykorzystano nostalgiczny zapach drewna i skóry, aby przekazać dziedzictwo i kunszt marki. Kupujący wydali dwa razy więcej pieniędzy w porównaniu do sklepów pozbawionych aspektów zapachowych. „Im dłużej klient przebywa w sklepie, tym więcej wydaje” (firma doradcza Equal Strategy).